Menu Screen Reader

Menu Utilidades

Elegir Idioma

  • Imprimir
  • Contactar

Buscador

9

ORIENTACIÓN AL USUARIO

Está usted en:
  • Imprimir

El E CA de Riba-roja de Túria repassa la trajectòria artística de Pepe Gimeno amb l'exposició "No sols mires. Escolta"

L’exhibició es podrà visitar fins al pròxim 1 d’octubre en les sales del Castell

6 de juliol de 2017


l’Espai d'Art Contemporani “El Castell” (E CA) de Riba-roja de Túria acull una exposició antològica de les obres de l’artista i dissenyador valencià Pepe Gimeno amb el títol No sols mires. Escolta. Projectes 2002/2017.

Es tracta d’una mostra organitzada a través de nou espais que corresponen a diverses facetes de la trajectòria artística de l’autor. Objectes arreplegats en la platja -fils d’aram, trossos de fusta i elements quotidians mutilats- es mesclen amb pintures acríliques, peces de metacrilat i ciment per a mostrar als visitants la partitura plàstica de Gimeno. L’exhibició es podrà visitar fins al pròxim 1 d’octubre en les sales del Castell.

Troballes en l’arena
Grafia Callada és un projecte artístic experimental amb dos components. El primer d’ells és un llibre d’edició limitada de 100 exemplars, publicat en 2015 i imprés en paper de cotó, que té una particularitat especial: cap dels seus caràcters es pot llegir. D’altra banda, els 113 originals que formen part del volum han sigut emmarcats de dos en dos de manera que suggerixen les dobles pàgines del llibre. Les obres, o capítols, van ser creades entre 2002 i 2004 amb els desperdicis que Pepe Gimeno trobava quan passejava per la platja. “Dec de tindre la síndrome de Diògenes”, apunta l’autor.

Esta mateixa reflexió es pot observar en Grafia Cantada (2016), una animació digital de poc més de 9 minuts que plasma la vídeo-partitura composta per l’autor. En este cas, les restes vegetals i plàstics, ordenats en el temps i l’espai, es convertixen en un objecte sonor. Per a la seua realització, Gimeno va comptar amb la inspiració i direcció de Sonia Megías, la interpretació del Cor Davantal i la producció de vídeo de Marta J. Lamsfus.

Finalment, la secció Diari d’un Nàufrag (2002-2004) torna a transformar el dissenyador en un “poeta d’elements trobats”. Les lletres dels seus versos estan escrites amb claus oxidats, soles de sabates i parts d’unes ulleres de sol. I construïxen, assenyala el periodista cultural i autor del text de presentació de l’exposició Salva Torres, “estructures que, a pesar de no tindre un referent concret, transmeten, per mitjà de la subtil combinatòria dels seus elements, sensacions associades amb estats d’ànim per als quals no tenim paraules, però sí un repertori d’indicis provocats per la contemplació de la pròpia obra d’art”.

...en 59 fragments
En 2009, Pepe Gimeno va donar a llum un conjunt d’obres amb què volia “construir un discurs per als sentits, una narració gràfica poc convencional, amb absència de qualsevol signe recognoscible”. Per a aconseguir-ho, va utilitzar cartons i papers de periòdic com a llenços sobre els quals va fer traços amb pintura acrílica, o apegava palletes de plàstic. A més, va convertir tubs d’acer en pals on enganxava restes vegetals, plàstics i gomes. Eixes són les peces que podem contemplar en el Manifest Emocional i el significat del qual només es pot desxifrar per mitjà de “l’evocació i el suggeriment”.

“Veig xicotetes veritats però en cap moment aconseguisc a entendre la totalitat del caos que em rodeja”. Amb estes paraules descriu l’artista la percepció que té del món. Una mirada que va traslladar amb el pinzell sobre diversos suports (llenç, kraft, paper, cartó i fusta) en unes composicions les peces originals de les quals van ser tallades, desordenades i col·locades de nou per a crear noves seqüències narratives. Són les Fragmentacions (2011/2013), basades en la partició discursiva que alguns escriptors i cineastes utilitzen en les seues novel·les i pel·lícules.

La secció The Green Bag (2014) està formada per 26 escultures sorgides a partir dels fils d’aram que contenia una bossa verda que Gimeno va trobar en una estanteria. Després d’escampar aquells objectes sobre la taula i veure un conjunt de formes aleatòries, l’artista va associar la imatge “amb les pàgines d’un diccionari”. Eren “formes soltes que, com les paraules, pareixien buscar una frase que les completara i els donara sentit”. D’esta manera, va començar a disposar els filaments en l’espai, afegint altres elements quan era necessari, fins a proporcionar a cada una de les peces “d’un context determinat que els dotara de significat”.

Dibuixos, escultures i pintures
Un conjunt d’imatges figuratives i composicions abstractes han donat origen a l’apartat Dibuixos automàtics. Va ser a l’estiu de 2010 quan Gimeno va agafar un pinzell i va plasmar repetidament sobre el paper tot allò que li dictava l’inconscient. Com resultat, línies i taques que reproduïxen les imatges i estructures que passaven per la seua ment. “El meu inconscient va quedar reflectit minuciosament en el procés”, explica l’artista.

Entre els anys 2014 i 2016, el dissenyador va crear noves peces a partir de materials de rebuig. Rajoles esmicolats, taps de botelles i trossos de reixes metàl·liques configuren les Escultures on l’autor vol armar “estructures narratives que compten històries, que plantegen conflictes i descriguen situacions i vivències”.

Finalment, les Pintures (2017) van sorgir de la voluntat de traslladar al llenç les estructures escultòriques mencionades anteriorment. Es recreen així “el diàleg que plantegen i l’emoció que em produïxen” les figures “des d’un nou punt de vista, des d’una nova mirada”.

Biografia
Pepe Gimeno es va graduar en l’Escola d’Arts Aplicades i Oficis Artístics de València en 1970. Un any després va començar a exposar i va aconseguir els seus primers guardons. Les seues peces s’han mostrat en l’IVAM de València, en la Sala La seua Voltes de Palma de Mallorca, en el Première Visió de París i en ciutats com a Nova York, Chicago i Miami. Gimeno també és un important dissenyador gràfic. Recentment ha rebut el premi de l’Associació de Dissenyadors ADCV per la seua trajectòria professional i la seua contribució al disseny.

E CA – Un lloc de trobada per a l’art i la cultura a Riba-roja de Túria
El E CA va obrir les seues portes el passat 11 de maig per a convertir-se en un lloc de trobada on tinguen cabuda “propostes culturals singulars”, tal com va assenyalar l’alcalde de Riba-Roja, Roberto Raga, durant l’acte d’inauguració del centre. Per a la seua programació, el centre compta amb un consell assessor presidit per l’alcalde de Riba-roja i format per sis figures de reconegut prestigi: Román de la Calle, José Sanleón, José Luis Cueto, Carlos Pascual de Miguel, Enric Gómez i Rafael Alcón Tots ells estan coordinats per l’artista i regidor de Ciutadans, Paco Caparrós.